2012-06-25

Vatten och trä, en bra kombination

Nu är bilderna på bäcken nästan hemma. Från Wikners i Persåsen, där det nu hänger 24 bilder, är det ungefär tre mil till bäckens hemvist i Höglekardalen.
Det var en trevlig vernissagedag. Bra med folk tycker jag, som hade ställt förväntningarna rätt lågt. Wikners är ju en annan typ av galleri än Bolins inne i Östersund, där jag ställde ut för ett år sedan. Hit ut i glesbygden kommer folk av en rad olika anledningar – för att bo i vandrarhemmet, äta god mat i restaurangen, handla presenter i butiken, delta i konferens med sitt företag osv. Galleriet är ett sidoskott på en mångförgrenad verksamhet. En extra krydda, som stärker helheten och den kulturella profilen.
Det kom både bekanta och obekanta. Jag glömde räkna, men det var kanske ett par dussin som slog sig ner i bildspelssalen för att höra min presentation av projektet och se bildspelet. Applåder efteråt, uppskattande kommentarer om att det var meditativt och gav många tankar av olika slag. Jag borde göra mer av bildspelet, men man hinner inte med allt.
Så här ser det i alla fall ut där bilderna nu hänger. I ena delen delar de utrymme med Wikners egen utställning av träföremål de tillverkar i sitt snickeri. En fin "kombo"; trä plus vatten.







Leif Wikner sa också några ord, och gav mig ett av de vackra träägg som han med sådan konstfärdighet värper vid sin svarv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar