2014-06-01

Fyra år sedan första bilden på bäcken

Första bilden på Vattenvärldsbäcken.
Den här helgen är det fyra år sedan jag tog första bilden på bäcken i Höglekardalen. Den första av tusentals, varav ett 60-tal kom med i boken "Vattenvärld – iakttagelser från en fjällbäck" och nästan lika många varit med på någon av de ca tio utställningar jag haft sedan den första, som ägde rum på Lars Bolin Gallery maj-juni 2011.

Det är en vindlande och överraskande resa som bäcken bjudit på, från den där söndagen då jag helt slumpartat hamnade vid dess slingrande lopp mellan mossgröna tuvor i en fjällskogssluttning. Nyss förde den mig till Island, där Nordens Hus-chefen Max Dager (en av grundarna till Cirkus Cirkör) i höstas fastnade för dess budskap, och bestämde sig för att ställa ut bilderna. Nu förlängs den utställningen sannolikt en vecka, för att inrama midsommarfirandet i detta klassiska nordiska kulturhus, ritat av den finske arkitekten Alvar Aalto.

I vågskvalpet från bäcken har även Torvalla Brunn kommit till, som en smedja för hållbara tankar, ett bageri för livsbejakande kultur. Mitt och bäckens bidrag till diskussionerna om en bättre framtid.

För att fira fyraårsjubileet visar jag här intill den allra första bild som jag tog på bäcken, söndag den 30 maj 2010. Snösmältningen var i full gång och vattenflödet rikligt.

Några av de märkligaste bilder som bäcken gett tog jag också denna dag. Med kamerablixtens hjälp framträder bottenstenarna vid en forsnacke på ett sätt som jag senare inte lyckats återse och återskapa någon enda gång.

Den första dagen vid bäcken, för fyra år sedan, tog jag bilder
med färgskiftningar som inte gått att återse någon gång senare.

1 kommentar:

  1. Grattis Hans till jubileumet av den första bäckbilden. Det blev verkligen en stortad utveckling efter denna första bild.....med så många olika händelser och utställningar. Du är väldigt kreativ!

    SvaraRadera